Spuitproces met een spuitcabine
Vooraleer de schrijnwerker zijn (houten) werkstuk kan spuiten, moet hij het natuurlijk eerst opschuren buiten de cabine en eventueel afplakken. Daarna kan hij het werkstuk in de cabine zetten, met perslucht de laatste stofresten wegblazen en beginnen te spuiten. Om een spuitcabine of -wand te gebruiken is geen speciale opleiding vereist. De fabrikant legt meestal uit hoe de cabine bediend moet worden, maar daarmee weet je natuurlijk nog niet hoe je met de spuitapparatuur werkt. Daarvoor bestaan doorgedreven opleidingen, al zijn die niet verplicht.
Droogzone
Om de gespoten werkstukken te laten drogen, kan er – afhankelijk van de hoeveelheid werk – zowel binnen als buiten de spuitcabine een droogzone voorzien worden. De verf moet eerst straktrekken en vloeien, waarna het werkstuk kan drogen op een bepaalde temperatuur. Om kromtrekking te vermijden, is het bij hout belangrijk dat die niet boven de 30 °C ligt. Wie bepaalde stukken sneller wil laten drogen zonder de afwerkingskwaliteit te beïnvloeden, kan ze laten drogen in een droogoven.
Railsysteem
In de spuitcabine kan ook een railsysteem voorzien worden. Dat maakt het transport en spuiten van bepaalde stukken gemakkelijker, omdat ze opgehangen kunnen worden en het systeem (semi-)automatisch functioneert. Vooral bij stukken zoals trapwangen en houten ramen kan zo’n railsysteem veel voordeel bieden. Bij houten meubels wordt het nauwelijks gebruikt.
Verfkluis en verflabo
Het is aangeraden om bij de spuitcabine ook een aansluitende verfkluis en verflabo te voorzien – dat laatste is zelfs wettelijk verplicht. In de verfkluis worden de gesloten potten verf bewaard. Omdat er geen solventen vrijkomen, vormen die op zich geen gevaar, maar toch is het belangrijk om ervoor te zorgen dat er geen vlam van buiten naar binnen kan komen. Meestal zorgt de fabrikant ervoor dat de verfkluis tot op zekere hoogte brandvrij is. In het verflabo mengt de operator verven om de gewenste kleur te bekomen en kan hij zijn spuitpistolen voorbereiden en na het spuiten weer reinigen. Omdat er verfpotten geopend worden in het verflabo, is er een permanent risico op explosies. De ruimte moet dus beantwoorden aan strenge veiligheidsnormen en moet geforceerd geventileerd worden om de nevel af te voeren. In het labo mag er verf voor maximaal één dag productie opgeslagen worden.
Coating
Wie al eens een meubelstuk spuit, weet dat niet alle verfnevel netjes op het oppervlak terechtkomt. Aan de binnenkant van de spuitcabine kan er daarom op de wanden een afpelbare dan wel afwasbare coating aangebracht worden. Een afpelbare coating wordt op de wand gespoten en kan ‘afgepeld’ worden als er te veel verfresten op hangen. Een kleefcoating moet schoongemaakt worden met een hogedrukreiniger en daarna gedroogd worden. Daarna kan er een nieuwe coating aangebracht worden.
