Verhuur Partnercontent

Zacht zoemen in plaats van hard hameren: elektrische mobiliteit op de bouwplaats

SURPLEX

Bouwplaatsen behoren tot de grootste veroorzakers van koolstofdioxide. Aan de „grijze uitstoot" dragen ook de machines die in de bouw worden ingezet bij. Veel bedrijven wagen momenteel de overstap en verbeteren met elektrische mobiliteit hun CO2-balans. De verkoop van oude op diesel werkende machines kan de investering in nieuwe aandrijvingstechniek gemakkelijker maken.

Bijna 8% van de wereldwijde CO2-uitstoot wordt veroorzaakt door de bouwsector. Het grootste deel daarvan ontstaat bij de productie van bouwstoffen, maar ook de bouwwerkzaamheden zelf zijn een belangrijke factor bij dit hoge aandeel. Maar de sector kijkt niet passief toe: er zijn nieuwe initiatieven voor het reduceren van de uitstoot door de bouw.

Van de weg naar de bouwplaats

De afgelopen gaan de ontwikkelingen op het gebied van elektrische mobiliteit snel. Elektrische auto's zijn niet meer weg te denken van de weg. Elektrische auto's, steps of bussen: iedereen krijgt steeds meer mogelijkheden om zich uitstootarm te verplaatsen. In grote steden zijn laadpalen onderdeel van elk nieuwbouwproject, veel landen bieden subsidies voor de aankoop van een nieuwe elektrische auto aan.
Maar privé- en openbaar vervoer zijn niet de enige mogelijkheden voor elektrische mobiliteit. Allerlei fabrikanten van bouwmachines werken aan mogelijkheden om hun zware machines ook als elektrische varianten aan te kunnen bieden en zo ook bouwplaatsen duurzamer te maken.

Dezelfde prestaties, minder uitstoot

De bouwsector kent de eigen verantwoordelijkheid voor uitstootarm bouwen. Daarom is er ook uitgebreid geiïnvesteerd in het milievriendelijker maken van bestaande aandrijvingstechnologie. Maar daarbij zijn de mogelijkheden beperkt. Elektrische aandrijving voor bouwmachines zijn een innovatieve oplossing en een grote sprong richting klimaatneutraal bouwen.
Hoewel er aanvankelijk scepsis heerste of elektrische machines in de bouw wel dezelfde prestaties kunnen leveren als conventionele verbrandingsmotoren, hebben meerdere grote merken inmiddels het tegendeel bewezen en graafmachines, shovels en andere zware bouwmachines met elektrische motoren geïntroduceerd.

Begin 2018 wist het Zwitsere bedrijf eMining een kiepwagen (”eDumper”) te presenteren die met een vier-en-een-halve ton zware accu een vermogen van 710 kWh bereikte. Een grote bijzonderheid daarbij: de accu zet remenergie bij het afdalen van een helling om in stroom, die dan voor het resterende werk kan worden gebruikt. Een andere pionier was de elektrische minigraafmachine 19C-I van JCB, die met drie lithiom-ionen accu's een vermogen van 15 kWh kan leveren. de graafmachine kwam midden 2019 op de markt.

Sindsdien stappen ook andere grote merken in de markt voor elektrische machines in en bieden hun eigene zware machines ook als elektrische varianten aan. Zo heeft Caterpillar bijvoorbeeld de afgelopen 20 jaar meer dan 30 miljard Dollar in onderzoek en ontwikkeling geïnvesteerd en werkt het bedrijf er nu aan om „geëlektrificeerde producten, componenten en oplossing voor de stroomvoorziening aan te bieden. De minigraafmachine 301.9 kan 's nachts worden geladen en vervolgens zes tot acht uur worden gebruikt. Ook de CAT320 electric, een graafmachine met rupsbanden, kan dankzij een 600-Volt accu dezelfde prestaties leveren als de vergelijkbare machine met dieselmotor.

Als de bouwplaats niet meer de hele buurt stoort

De vraag naar zware elektrische machines groeit, want afgezien van het milieuaspect zijn er nog andere voordelen.
Omdat elektrische voertuigen minder bewegende onderdelen hebben, hebben ze minder onderhoud nodig. Ze veroorzaken minder trillingen en zijn in het geheel stiller, omdat er geen luide dieselmotor is. In het bijzonder bij gebruik in (binnen-)steden kan zo een flink deel van de geluidsoverlast worden voorkomen. Elektrische machines kunnen ook onderling verbonden worden en zo optimaal worden ingezet binnen een gedigitaliseerd bouwplaatsconcept.

Maar om ervoor te zorgen dat de trends van de elektrische mobiliteit echt overwaaien naar de bouwsector, is het eerst belangrijk dat er een solide laadinfrastructuur wordt opgebouwd. Zo kunnen de machines met behulp van mobiele laadstations direct op de bouwplaats worden opgeladen.

Budget vrijmaken voor het traject naar de toekomst

Modernisering in bedrijven lopen vaak spaak door een gebrek aan budget, niet zo zeer door twijfels over de vernieuwingen op zich. Een goede gelegenheid om budget vrij te maken is de verkoop van oude machines.
Ongebruikte machines worden vaak gesloopt of doorverkocht aan eigen contacten in de regio. Maar het kan juist ook lonen om bij de verkoop met professionals te werken, om zo een groter tot wereldwijd bereik te behalen en alles uit de deal te halen. Het industriële veilinghuis Surplex is al meer dan 20 jaar gespecialiseerd in het verkopen van gebruikte machines. Met filialen in 15 Europese landen beschikt Surplex over een internationaal platform en is het bedrijf in staat om een deskundige totaalservice rond de verkoop van gebruikte machines aan te bieden.

SURPLEX
THEODORSTRASSE 105
40472 DUSSELDORF
+492114227370
info@surplex.com
www.surplex.com

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
company corner

SURPLEX

THEODORSTRASSE 105, DUSSELDORF 40472Meer info
VonkerosiemachinesMetaalwaren
Print Magazine

Recente Editie
25 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine