Duurzaam transport bouwgrondstoffen over waterwegen neemt toe
Een trend die echter ook gepaard gaat met aangroeiende kosten

De laatste jaren zetten de producenten en handelaars van bouwgrondstoffen meer en meer in op duurzame logistiek en trachten de impact op de mobiliteit en het milieu te reduceren, door het structureel gebruik van de Belgische waterwegen. Via het uitgebreid netwerk van de Belgische waterwegen, vervoerden de toeleveranciers van de bouwsector in Vlaanderen in 2018 bijna 28 miljoen ton bouwgrondstoffen over de waterweg, goed voor een aandeel van 39% van het totale tonnage goederen via de waterweg. Imporgrasa, de vereniging die de importeurs van bouwgrondstoffen binnen België verzamelt, spoort haar leden sedert jaren aan om zo veel mogelijk gebruik te maken van de binnenvaart voor het vervoeren van de bouwgranulaten. "Ondanks stijgende vrachtkosten en een blijvende daling van het aanbod aan binnenschepen, blijft de sector geloven in een doorgedreven duurzame ontwikkeling van het transport over het water. Dankzij een inhaalbeweging van de investeringen van de overheid in de modernisering en uitbreiding van de capaciteit van de waterwegen (verhoging van de bruggen, verbreding van trajecten, vergroting van de sluizen), blijft het gebruik van de waterweg jaarlijks toenemen. Dit is een positieve, maar jammer genoeg geen evidente evolutie. We zien namelijk hoe de operationele kosten meer en meer beïnvloed worden door diverse, onvoorzienbare parameters. Deze resulteren in veelal onvoorzienbare variabele kosten, hetgeen voor de eindgebruiker moeilijk te verteren is. Gezien de achterstand in onderhoud die de laatste decennia was opgelopen en het groeiend gebruik van deze waterwegen, verwachten wij dat dit effect de volgende jaren zal aanhouden. Wij begrijpen en vinden het noodzakelijk dat de overheid blijft investeren in de modernisering en het onderhoud van de waterwegen en aanverwanten, zoals sluizen, bruggen en oevers. Dit komt de efficiëntie van deze duurzame logistiek ten goede. Echter is de impact op de logistieke kost niet te onderschatten."