Efficiënter stockeren op beperkte oppervlakte
‘Customizable’. Niet alleen een buzzword voor bv. het personaliseren van consumentengoederen, maar ook voor retailers: aan de hand van aangepasten winkelconcepten wil men de customer experience steeds meer optimaliseren om zo klanten te overtuigen. Het gevolg voor winkelinrichters zoals Gondella is dat een traditioneel gegeven zoals een winkelrek steeds complexer wordt, terwijl de gangbare leadtimes nog steeds zoals vanouds moeten worden aangehouden, of zelfs scherper gezet. De magie om dit te bolwerken blijkt vooral in goed voorraadbeheer te schuilen.
HOGERE COMPLEXITEIT LEIDT TO M2-PROBLEEM
1.000.000. Dat is het aantal legborden dat Gondella uit Nazareth jaarlijks produceert voor retailers uit de voedingsindustrie en doe-het-zelfmarkt, branches die zich veelal laten kenmerken door een S-curve, met pieken van januari tot maart, en van september tot november. Door de voorspelbaarheid van die piekperiodes slaagt Gondella er voor standaardproducten behoorlijk in om te anticiperen, door in rustige periodes de voorraad aan te vullen. De afgelopen jaren echter, heeft er zich een opmerkelijke transformatie doorgezet in het gebeuren van winkelrekken.
“Waar dit vroeger een relatief klassiek gegeven betrof, heeft er zich een nadrukkelijke diversificatie doorgezet, in de richting van kleine custom concepten gericht op een bepaald doelpubliek”, vertelt Frederic Declercq, Plant Manager bij Gondella uit Nazareth, gerenommeerd fabrikant van modulaire winkelrekken.
"We beoogden een systeem dat ons voldoende groeiruimte zou bieden, letterlijk dan"
“Meer specialiteiten, meer accessoires, alles wat complexer, wat groter ... Kortom: zaken waarin we de retailer in tegemoet wilden komen. Daarom investeerden we in 2018 onder meer in een buislaser en 3 lasrobots, waarmee we meer complexe buisconfiguraties kunnen realiseren die met boren, zagen en lassen niet of moeilijk te maken bleken. Met de investering ontsloot zich een nieuwe wereld met tal van toepassingen, maar de keerzijde was dat we – naast de voorraad aan klassieke componenten – ook voor die meer complexe stukken voldoende voorraad moesten aanhouden, teneinde de leadtimes te kunnen garanderen.”
Hoewel Gondella zich initieel nog probeerde te behelpen door de buizen simpelweg boven elkaar te stapelen, met houten balken ertussen, besefte men door de beperkingen (max. 3 à 4 hoog stapelen) én de toenemende veiligheidsrisico’s dat een sluitende manier van stockage aan de orde zou zijn.”
ZELF DOEN OF TOCH MAAR LIEVER NIET?
“Of we – gezien onze activiteiten – ooit hebben overwogen om zelf iets te gaan ontwikkelen om tegemoet te komen aan dit probleem?”, herhaalt Declercq. “Ja en neen. Hoewel we zelf ook wel een semi-zware palletstelling produceren, heeft deze niet de draagkracht die we hiervoor zochten. Bovendien hebben we ook geen ervaring in verrijdbare cantilever-systemen; een van onze eisen om zo maximaal gebruik te maken van de vloeroppervlakte.”
En dus ging Gondella op zoek naar een oplossing om compacter en veiliger te stockeren. De oplossing kwam er in 2019 door toedracht van de firma Eurostorage.
“Ze toonden ons niet enkel het juiste product, maar bleken ook over de expertise te beschikken. Bovendien zat ook de prijs goed, en wisten ze bijzonder kort op de bal te spelen, iets wat we gezien onze afzetmarkt toch naar waarde schatten.”
VOLDOENDE VOLUME, VERRIJDBAAR EN VEILIG
Volume
Volume bleek een belangrijk aankoopcriterium voor Gondella. “We beoogden een systeem dat ons voldoende groeiruimte zou bieden, letterlijk dan. Want neemt de complexiteit verder toe, dan moest er voldoende ruimte zijn, zonder al te veel vloeroppervlak in te nemen. En dus kozen we voor zes aangedreven verrijdbare stellingen met uitdraaiende armen. Bovendien kunnen we het systeem – mochten we dan opnieuw te kampen krijgen met een vierkante meter-probleem – uitbreiden met extra stellingen.”
Aangedreven & veilig
Het voordeel van de aandrijving schuilt in het feit dat men bij Eurostorage perfect 5 stellingen ineens kan verrijden, wat manueel ofwel heel wat tijd, ofwel superkrachten zou vergen. “Het hele systeem is ook voorzien van optische sensoren, waardoor eventuele risico’s volledig buitenspel worden gezet. Bovendien blinkt het systeem uit in bedieningsgemak. Je geeft een zone vrij, selecteert de stelling die je nodig hebt, waarna het systeem in werking wordt gezet.”
Uitschuifbare draagarmen
Naast het feit dat de stellingen op een mobiele basis staan en kunnen verschuiven, zijn ook de draagarmen per niveau uitschuifbaar door middel van een draaihendel. Elke lade kan dus worden uitgeschoven om de directe en vooral ook veilige toegang tot het materiaal te kunnen garanderen. Hierdoor kunnen er meerdere pakketten in één lade worden gestockeerd en blijft de toegang tot het materiaal steeds verzekerd.
Waar je bij een klassieke stelling slechts directe toegang hebt tot 2 pakken buizen per niveau, 1 langs elke zijde van de stelling, voorziet de oplossing die Eurostorage aan Gondella aanreikte 2 pakketten langs elke zijde van de stelling, dus telkens 4 pakketten per niveau. En dit 5 niveaus hoog.
"Het systeem blinkt uit in bedieningsgemak"
Door middel van een draaihendel is het – ongeacht de belasting – immers mogelijk om met beperkte fysieke kracht de armen uit te schuiven, om zo het materiaal integraal toegankelijk te maken. Het spreekt voor zich dat dit het in- of uitladen met de bovenloopkraan aanzienlijk vergemakkelijkt.
“We hadden onmiddellijk door dat Eurostorage over heel wat expertise beschikt. Bovendien - en niet onbelangrijk - boden ze onze meestergasten ook de mogelijkheid om bij referenties in de buurt eens langs te gaan om de systemen in werkelijkheid te kunnen ontdekken. En die waren meteen enthousiast over het systeem.”
Geleidingen
Om de zes elektro-hydraulisch aangedreven stellingen – met een laadvermogen van 30.000 kg per stelling – geruisloos te kunnen verplaatsen, zijn rails uiteraard noodzakelijk. Voor deze geleidingen had Gondella de keuze om sleuven in het beton te voorzien waar deze rails konden worden geïntegreerd, ofwel kon men gaan voor opbouw. “Gezien de iets lagere impact, hebben we voor de laatste optie gekozen”, blikt Declercq terug. “Maar zelfs om de ruimte tussen de stellingen vlot bereikbaar te houden met een verrijdbare ladder, voorzag Eurostorage kleine profielen langsheen de geleidingen. Vakwerk!”
CONCLUSIE
“Het systeem laat toe om ergonomischer en veel veiliger te werken dan voorheen, en uitleveren volgens FIFO verloopt ook een pak efficiënter. De kans dat de onderste bundels zouden te kampen hebben met corrosie, is dus voltooid verleden tijd”, besluit de uitermate tevreden Plant Manager.
