DIENSTEN VOOR MEER DUURZAAMHEID
Siemens BREIDT service shop UIT
Gedurende de hele life cycle van zijn producten hecht Siemens veel belang aan duurzaamheid. Zo is er niet alleen oog voor de Product Carbon Footprint (PCF) tijdens het ontwerp, maar zet men ook fors in op de herstelling of vervanging van wisselstukken, na de implementatie. Daartoe heeft het bedrijf een online 'Service Shop' met verschillende diensten volgens de behoeften van de klanten. "Hiermee kunnen we ervoor zorgen dat onze producten performant en kwalitatief blijven over de hele levenscyclus", zeggen Ronny Maes en Thomas Dessers, die verantwoordelijk zijn voor dit servicepakket.
ONLINE PLATFORM SIEPORTAL
Op de SiePortal, het vernieuwde, geïntegreerde e-commerce en services platform van Siemens, kunt u terecht voor herstellingen, omruilingen, garantieaanvragen, wisselstukken en heel wat andere diensten bovenop de standaardservice. Na het plaatsen van uw bestelling of aanvraag ontvangt u via e-mail steeds een bevestiging van de prijs, de levertermijn en eventuele afwijkingen.
Verschillende opties
Zoals bij een verzekering, kan er een contract worden samengesteld dat het beste aanleunt bij uw servicebehoeften. Zo is er keuze uit herstellingen, omruilingen, speciaal onderzoek, upgrade services en de ophaling van defecte onderdelen.

Long Life Repair
"Een eerste optie is Long Life Repair, waarbij Siemens garandeert dat wisselstukken en herstellingen tot 25 jaar – in plaats van de standaardperiode van 10 jaar – na de actieve verkoop beschikbaar blijven voor bepaalde elektronische producten en standaardmotoren. Zo kunnen die veel langer in gebruik blijven en bent u niet afhankelijk van de huidige, lange levertermijnen voor nieuwe onderdelen", legt Ronny Maes uit.
Upgrade services
"Een andere module is de upgrade service, waarbij we het defecte stuk omruilen door de nieuwste versie ervan. De prijs hiervan is voordeliger dan de aankoop van een identiek nieuw stuk. Zo wordt de levensduur van de machine verlengd. Het oude onderdeel nemen wij overigens mee voor eventuele recyclage", zegt Thomas Dessers.
"Hiermee garanderen we de beschikbaarheid en verlengen we de levensduur van machines"
Function check en Function repair
"Wanneer een toestel niet defect is, maar er toch een algemene controle gewenst is, kunnen we een 'function check' doen. Een 'function repair' is zoals een standaardherstelling, maar laat de reparatie van cosmetische defecten zoals schrammen of verkleuringen buiten beschouwing. In plaats van ineens een volledige printplaat te vervangen, gaan we hierbij bijvoorbeeld ook alleen de defecte condensatoren wisselen. Hierbij ligt de focus dus louter op de eigenlijke werking, wat meestal leidt tot een reductie van kosten en afval voor onze klanten", weet Maes.
Mobile repair
"Voor onderhoudstaken aan onderdelen die moeilijk kunnen worden uitgebouwd door hun omvang of gewicht, kunnen we ter plaatse komen. Dan doen we dus de nodige herstellingen on site", aldus Dessers.
Spare part pooling motoren
Voor kritische motoren waarbij een lange downtime vermeden moet worden, is er zelfs een 'snelcontract' voorzien. Hierbij wordt er binnen de 6 à 7 uren een nieuwe motor geassembleerd en ter beschikking gesteld. Zo is een Belgische leverancier voor de luchtvaartindustrie te allen tijde verzekerd van werkende servomotoren in zijn CNC-machinepark.
MEER OP DE SPS-beurs
Op de Siemens booth tijdens de SPS-beurs in Nürnberg werden de duurzaamheidsinspanningen doorheen de verschillende fasen van de 'product life cycle' verder toegelicht.
GUIDO GEZELLESTRAAT 123
1654 HUIZINGEN
+3225363077
industrie.be@siemens.com
www.siemens.be/industrie

