Architectuur

Gerenoveerde Victoriatoren symbool voor opwaardering Brusselse Noordwijk

victoriatoren brussel

De vroegere IBM-toren is vandaag een multifunctioneel gebouw en een sterk symbool voor de verdere opwaardering van de Brusselse Noordwijk. Daarnaast is de Victoriatoren ook een voorbeeld van circulariteit en reconversie.

multifunctioneel gebouw

Veel Brusselaars kennen de Victoriatoren in de Noordwijk nog als de vroegere thuis van de IBM-kantoren. Vandaag is de toren het nieuwe hoofdkwartier van mediagroep WPP en de eerste vestiging in België van hotelketen The Hoxton. Daarnaast biedt het ook coworking spaces, twee restaurants en een rooftopbar. De ambitieuze transformatie zorgt voor extra lokale tewerkstelling en is kenmerkend voor de huidige opwaardering van de Brusselse Noordwijk.

Staatssecretaris voor Stedenbouw Pascal Smet is blij met het resultaat: "De Noordwijk ondergaat een gigantische metamorfose en het gebeurt nu! Victoria is een pionier voor de hele wijk. Het gebouw en de nieuwe publieke ruimte errond illustreren perfect onze visie voor de Noordwijk. We zetten vandaag een historische fout uit het verleden recht en maken van deze saaie kantoorbuurt een bruisend stadsdeel met tal van stedelijke functies."

Circulariteit en reconversie centraal

Het project voor de renovatie van de Victoriatoren werd uitgevoerd door het architectenbureau 51N4E op vraag van projectontwikkelaars DWNTWN en Baltisse. De opdracht? Het bekende Brusselse gebouw in ere herstellen en het tegelijk future-proof maken. Daarvoor nam de architect, in samenwerking met het adviesbureau in duurzaamheid SuReal, enkele vernieuwende beslissingen. Het architectonisch ontwerp werd in stand gehouden en tijdens het bouwproces werden zoveel mogelijk elementen en materialen hergebruikt.

Kernelementen van de energiezuinige Victoriatoren:
– De volledige betonnen structuur – dat is zo'n 65% van het bouwvolume – werd behouden
– De renovatie en gevel van de Victoriatoren maken het mogelijk om in de toekomst ook andere invullingen te huisvesten
– Er werden lokaal ingekochte bouwmaterialen gebruikt
– Het gebouw maakt geen gebruik van fossiele brandstoffen
– Er werden zonnepanelen geplaatst
– Het gerenoveerde gebouw kreeg de certificatie 'Excellent' van BREEAM In-Use

Multinationale mediagroep en trendy hotelketen

Mediagroep WPP en de internationale hotelketen The Hoxton kozen voluit voor een plek in de iconische toren. De locatie vlak aan de Kruidtuin en de bedrijvige, eigenzinnige buurt trokken de aandacht van de huurders. WPP is een multinational met netwerken voor publiciteit, pr, media en marktonderzoek.

Het saldo van de toren wordt betrokken door de trendy hotelketen The Hoxton, die na Londen, Parijs en Amsterdam nu ook voor Brussel koos. De 198 kamers worden gecombineerd met een lobby die toegankelijk is voor iedereen, net als de bar, twee restaurants en de rooftop met panoramisch terras. The Hoxton zal binnenkort ook zijn coworking space met verschillende vergaderruimtes openen.

wpp en hotel brussel
Zowel mediagroep WPP als de internationale hotelketen The Hoxton kozen voor een plek in de iconische toren

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Print Magazine

Recente Editie
25 november 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine