naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 20/12/2017

“WE MIKKEN STEEDS OP EEN TOT IN DE PUNTJES AFGEWERKT TOTAALCONCEPT"

Glenn Vervalle (Paintura) wint Decoratie Awards 2017 met bijzondere gevelrenovatie

Na acht jaar in een schildersbedrijf te hebben gewerkt, besloot Glenn Vervalle uit Sint-Baafs-Vijve (deelgemeente van Wielsbeke, West-Vlaanderen) om zijn eigen firma op te richten. Zo ontstond in het jaar 2000 Paintura, dat sindsdien een mooi parcours wist af te leggen, met als ultieme bekroning een Decoratie Award 2017 in de categorie 'Gevelafwerking'. “We zijn heel tevreden met deze erkenning," getuigt Glenn, “zeker ook omdat het niveau van de projecten erg hoog lag. Ook volgend jaar doen we naar alle waarschijnlijkheid terug mee. We zijn momenteel bezig met de restauratie van een belle-époquegevel in Oostende. Dat wordt ongetwijfeld een pareltje!"

 

GEVELRESTAURATIES

Glenn Vervalle pakt graag uit met zijn gevelrestauraties. “Vaak gaat het om geklasseerde panden die in een penibele toestand verkeren. Veel van die gebouwen zijn rechtstreeks op de zanderige ondergrond gebouwd of worden slechts gestut door een primitieve fundering. Het gevolg is dat er na verloop van tijd scheurtjes en barsten komen in het gevelvlak. En om dat grondig en duurzaam te restaureren, is er heel wat kennis van ondergronden, producten en werkwijzen nodig. Dat zijn opdrachten die men niet zomaar aan de eerste de beste schilder zal toevertrouwen. Vandaar dat ik zo trots ben op de projecten die ik tot nu toe heb gerealiseerd."

Glenn Vervalle: “Gevelrestauraties kun je enkel maar tot een succesvol einde brengen als je gepassioneerd bent door je vak"

TOTAALCONCEPTEN

Toch ziet Glenn zich niet als een rasechte buitenschilder. “Integendeel, zo'n 85% van mijn opdrachten bestaat uit interieurs. Ik mik daarbij op het iets betere segment van de markt. Om daar te kunnen scoren, moet je vaak een totaalconcept aan de klant kunnen voorleggen. De tijd dat de schilder-decorateur met een aantal stalenboeken en kleurenwaaiers onder de arm op de klant afstapte en een uurtje later de bestelling mocht opschrijven, ligt reeds ver achter ons. Mijn strategie is om samen met de klant een verhaal op te bouwen. Dat begint met een verkennend gesprek bij de mensen thuis, waarbij ik peil naar hun interesses en voorkeuren. Ondertussen voer ik uiteraard ook alle metingen uit. Daarna gun ik mezelf een weekje of twee de tijd om een creatief voorstel neer te schrijven met daaraan gekoppeld een nauwkeurige offerte. Daarin is onmiddellijk alles voorzien en doe ik ook suggesties waar de klant aanvankelijk helemaal niet aan gedacht had. En dan begint het spel van aanpassen en bijschaven. Een proces dat soms heel wat tijd en verplaatsingen in beslag kan nemen. Maar, afgezien van de oudere generatie, bestaan er tegenwoordig geen makkelijke klanten meer. Dat is nu eenmaal een realiteit waarmee je moet leren leven. Iedereen houdt het budget scherp in het oog en stelt hoge eisen inzake aanbod, levertermijnen en afwerkingskwaliteit."



DECORATIE AWARDS 2018

Glenn: “Alle publiciteit is mooi meegenomen en kan leiden tot nieuwe uitdagingen. Dat is ook de reden waarom we vorig jaar meegedaan hebben aan de eerste editie van de Decoratie Awards. En met succes! Het gevelrestauratieproject in hartje Gent kon de jury blijkbaar overtuigen, en dat ondanks de te duchten concurrentie in deze categorie!
We kregen de opdracht ter zake toegewezen doordat we voordien al het volledige interieur van het pand hadden verzorgd. De gevel in Louis-Philippe stijl was compleet aan vernieuwing toe.
Eerst en vooral hebben we het volledige vlak proper gezet: alle oude verflagen en loszittende pleisterdelen werden verwijderd. Vervolgens hebben we de juiste plamuursoorten, pleisters en nodige weefsels aangebracht om de aanwezige scheuren en barstjes op te vullen en te versterken. Alles werd ook netjes machinaal vlakgeschuurd.
Tot slot hebben we het geheel afgewerkt met topproducten van BOSS Paints, zoals Prolastica, een rubberhoudende verf. Het chique kleurenpalet is een op-en-top Paintura staaltje! Ook in 2018 zouden we graag een gelijkaardig project indienen. Het gaat om een belle-époquegevel in het centrum van Oostende. Hier wordt het gevelvlak uitgevoerd in een hoogkwalitatieve silicaatverf, omdat dit product extreem duurzaam is, zelfs in een uitgesproken maritiem klimaat. Het schrijnwerk wordt ook volledig hersteld naar het oorspronkelijke model.
Hiervoor werken we samen met een schrijnwerker die gespecialiseerd is in het namaken van allerlei ornamenten en profielen. De laatste stap is dat wij het herstelde schrijnwerk in een vernis zetten, waardoor het natuurlijke uitzicht van het eikenhout in zijn volle glorie beklemtoond wordt. Dat wordt ongetwijfeld opnieuw een pareltje! Zo'n projecten kun je enkel maar tot een succesvol einde brengen als je gepassioneerd bent door je vak. En dat geeft een mens enorm veel voldoening!"

LIVING-SHOP

Om tot een totaalconcept te komen, kan Glenn ook steeds rekenen op zijn echtgenote Kim Volckaert, die sinds een jaar of zeven bezig is met een eigen webwinkel rond interieurdecoratie. Kim: “De Living-Shop verenigt heel wat merken van Belgische, en zelfs voornamelijk West-Vlaamse, designfabrikanten. De bezoeker kan er terecht voor meubels, verlichting, decoratie, kussens, linnengoed, serviezen, behangpapier, tapijten enzovoort. De collectie is voornamelijk opgebouwd rond een landelijke sfeer, maar ook mensen die houden van modern of Scandinavisch, zullen er hun gading vinden. We maken er een punt van om een uitstekende service aan te bieden. Behalve voor bestellingen vanuit het verre buitenland voorzien we normaal gesproken zelf de levering. Op die manier vermijden we beschadigingen en kunnen we bij de mensen thuis alles meteen ook op de juiste plaats zetten. Zo bouw je een trouw cliënteel op. Sommige klanten vragen ook om advies, bijvoorbeeld om hun tweede verblijf aan zee in te richten of om hun woonkamer een nieuwe look aan te meten. Dan nodigen we hen uit in onze ruime showroom in Waregem. Daar kunnen ze alles in levenden lijve bekijken en kunnen we ook van gedachten wisselen." Het spreekt voor zich dat klanten van Paintura vaak klant worden van de Living-Shop, en vice versa. Glenn: “Inderdaad, we zien heel veel wisselwerkingen optreden. En dat is meteen ook onze sterkte, onze meerwaarde. Paintura is immers veel meer dan een gewoon schildersbedrijf en Living-Shop stijgt ver uit boven het niveau van een doorsneewebwinkel. Samen kunnen we de klant een totaalpakket aanbieden."

Glenn Vervalle: “Onze strategie is om samen met de klant een verhaal, een visie, een totaalconcept op te bouwen"

HEDENDAAGSE, FLEXIBELE AANPAK

Eigenlijk bouwen Glenn en Kim voort op de typisch Vlaamse traditie van de tandem schildersbedrijf en interieurwinkel. “Maar dan wel met een hedendaagse, flexibele aanpak", verduidelijkt Glenn. “De psychologie van de klant is de afgelopen decennia enorm veranderd en die evolutie zal zich ook in de toekomst steeds voortzetten. Vroeger lag de nadruk op het product en was de beslissingstermijn kort. Vandaag bouwen we aan een droom, een visie, een concept, en duurt het vaak een lange tijd vooraleer alles goed zit. Na de goedkeuring van de offerte is het dan weer omgekeerd. Terwijl de leverings- of uitvoeringstermijn vroeger minder belangrijk was, staan de mensen vandaag echt op een snelle en vlotte service. Ook dat probeer ik mee te nemen in mijn dagdagelijkse aanpak. Zo voeren wij af en toe projecten uit in het centrum van Antwerpen. In plaats van elke dag aan te schuiven in de files, kies ik ervoor om daar samen met mijn team een weekje te verblijven. Op die manier kunnen we elke dag vroeg beginnen en ziet de klant het werk ook sneller vooruitgaan. Een ander aspect van die flexibele aanpak vormen onze samenwerkingsverbanden met andere zelfstandigen. Is er ergens onverwachts een elektricien, een schrijnwerker of een andere stielman nodig? Geen probleem, we bevragen ons netwerk. De klant zelf hoeft zich van niets aan te trekken. Wij zorgen voor een maximale ontzorging."

NIET ROND DE KERKTOREN

Glenn: “Ik ben niet echt iemand die rond de kerktoren werkt. Uiteraard hebben we wel wat jobs in eigen regio, maar de meeste projecten situeren zich toch aan de kust, in Gent en Antwerpen. Dat is eigenlijk historisch zo gegroeid. Aan het begin van mijn carrière kreeg ik veel opdrachten van een interieurarchitecte in het Antwerpse. Die klanten waren tevreden van mijn werk en maakten reclame bij hun vrienden, en zo komt het dat ik nog steeds op regelmatige basis in die regio terug te vinden ben. Een gelijkaardig verhaal geldt voor Gent en voor de kust. De mensen kennen ons vooral voor de 'speciallekes'. Als er iets niet evidents bij gemoeid is, dan weten ze dat ze bij ons aan het juiste adres zijn. Dat is een imago dat algauw aan je blijft kleven."

GEMOTIVEERD PERSONEEL

Glenn: “Vroeger had ik tot vier man in dienst, maar dat was niet soepel werkbaar. Voor een schildersbedrijf als 'Paintura' is kwaliteit de belangrijkste doelstelling, en die kun je maar behalen wanneer je als patron zo veel mogelijk de controle behoudt over het werk. Zeker bij renovaties word je soms geconfronteerd met onverwachte situaties en dan is het zaak om onmiddellijk correct te reageren. Ben je op dat moment niet aanwezig op de werf en zit je met een werknemer die niet zo gemotiveerd is, dan zal die meestal kiezen voor de snelste, voor hem meest gemakkelijke oplossing. Maar achteraf komen dan de problemen of ontevreden reacties van klanten. Vandaag stel ik kwaliteit boven kwantiteit. Ik werk met twee gemotiveerde personeelsleden die hetzelfde afwerkingsniveau nastreven als ikzelf. Indien iemand zich geroepen voelt, kan die er nog bij, maar het is geen echte must. We zijn dus slechts passief op zoek naar bijkomend talent."