naar top
Menu
Logo Print

Palletvervoer per schip is de toekomst

Knauf start pilootproject in Wielsbeke
magazine

Knauf onderzoekt via een pilootproject de rendabiliteit van transport via waterwegen. 1 schip vervangt namelijk maar liefst 4 kilometer vrachtwagens en naast de CO2-reductie worden ook de sociale en maatschappelijke kosten door het gebruik van de binnenvaart beperkt. Op de Belgische waterwegen staat palletvervoer via de binnenvaart nog in zijn kinderschoenen. Als pionier in duurzaam transport startte afwerkingsspecialist Knauf in Kortrijk (BE), een pilootproject om de rendabiliteit van palletvervoer over water te onderzoeken. Op 27 november 2017 vertrok in Wielsbeke de Oorderdam van partner Shipit met gipsblokken aan boord richting de Akenkaai in Brussel. Het schip is uitgerust met een kraan, dus de schipper zet de paletten zelf aan wal, waardoor er geen vrachtwagen aan het vervoer te pas komt. Antoon Desmet, Head Internal Sales & Logistics bij Knauf-Isolava: “In België liggen onze belangrijkste productiesites strategisch langs waterwegen. Dat is handig, maar natuurlijk zijn er ook investeringen nodig, aan de laad- en loskades. Door die investeringen te doen en zo veel mogelijk gebruik te maken van de binnenvaart, wil Knauf meewerken aan een ecologische toekomst. We onderzoeken momenteel samen met experten van de VUB de aspecten van een rendabele binnenvaart – want tal van factoren spelen een rol in de logistieke puzzel. Het voorbije jaar hield Knauf alvast 14.000 vrachtwagens van de baan. Wij geloven dan ook 100% in de toekomst van palletvervoer via de waterweg.”